Normál használat esetén a DPF megtisztítja vagy regenerálja önmagát azáltal, hogy elegendő hőmérsékletet ér el a felesleges korom elégetéséhez. Minden járműnek más és más regenerációs ciklusa van, amiről információkat találhat a járműve kézikönyvében. Általában az öntisztítás eléréséhez elegendő, hogy a jármű rövid ideig autópályán haladjon, ami által elegendő hőt termel a önregenerálása eléréséhez.
Ha a járművet kizárólag rövid utakra használják, vagy bizonyos vezetési körülmények következtében, például csak alacsony sebességgel halad, akkor ennek a regenerációs ciklusnak nincs lehetősége regenerálódni, és ennek következtében a dízel részecskeszűrő blokkolódik.
Ha a DPF nem regenerálódott, mivel a vezetési stílusa nem engedi megújulni, akkor ez a gyártó garanciája szerint nem minősül hibának. Előfordulhat azonban, hogy ha a dízelmotoros autó a jármű használata miatt nem megfelelő az Ön számára, ebben az esetben panaszt tehet az eladóval szemben.
Az alábbiakban összefoglaljuk a DPF blokkolásának általános okait:
-
Gyakori rövid utak, ahol a motor nem éri el az optimális üzemi hőmérsékletet.
-
Helytelen motorolajat használt. Az alacsony hamutartalmú, alacsony kéntartalmú motorolajat kell használni a DPF-fel szerelt járműveknél.
-
Az EGR-szelep problémái, például az EGR-alkatrészek beragadása vagy eltömődése - az EGR meghibásodása szennyezi az olajos „nedves” maradványokat, ami túlzott füstöt és port eredményez a levegő beömlőnyílásánál.
-
A turbina meghibásodása, motorolaja a turbina tömítésén keresztül jut be a kipufogó burkolatába, az olajos égési maradványok pedig a DPF-be, ami túlzott porterhelést eredményez.
-
Az adaléktartály (ha van) túl alacsony vagy üres - ez meghiúsítja a DPF regenerálásának kísérletét, és idő előtti elzáródást okozhat.
Mindennek az a hátránya, hogy a DPF-et rendszeresen tisztítani kell. A koromrészecskék járnak a DPF bélésén, miközben a motor jár. Ugyanakkor a szűrő lassan eltömődik azoktól a részecskéktől, amelyeket úgy terveztek, hogy eltávolítsa a kipufogógázból. A DPF tisztításának ezt a folyamatát az úgynevezett regenerálás útján hajtják végre.
Dízel részecskeszűrő (DPF) Regen
A DPF regenje akkor következik be, amikor a befogott részecskék eléggé felmelegednek ahhoz, hogy égjenek és hamuvá váljanak. Ezáltal a felépült korom gáznemű szén-dioxidként távozik el. A regeneráció háromféle módon történhet: passzív, aktív vagy kényszerű.
Passzív regeneráció
A passzív regeneráció automatikusan megtörténik. Amint a kipufogógáz hőmérséklete elér egy bizonyos pontot, például nagy sebességgel haladva, a DPF-ben felhalmozódott anyag hamuvá válik. A motor működésében nincsenek aktív változások. A nagy teherbírású ciklusú dízel teherautóknak, például dombos környezetben, nem okozhat problémát a DPF passzív regenerálása. Ilyen körülmények között a korom olyan gyorsan leég, ahogy keletkezik.
Aktív regenerálás
Aktív regenerálás akkor történik, amikor a motor működésének megváltoztatására van szükség az ECM (Engine Control Modul ) - motorvezérlő modul (angol: engine control module – ECM) elektronikus vezérlő egység) kiégéséhez, vagy valamilyen katalizátort vezetnek be, vagy mindkettőt.
Az egyik módszer magában foglalja az ECM motor paramétereinek módosítását a kipufogógáz hőmérsékletének növelése érdekében. Ezután bekapcsol egy extra üzemanyag-befecskendezőt, amely a kipufogógázba hajtja az üzemanyagot. Ez az üzemanyag reagál egy katalizátorral, és kiégeti a koromot a DPF-ből. Az újabb motorok lehetővé teszik a regenerált parkolást.
Az aktív regeneráció során a következő tüneteket tapasztalhatja:
-
Hűtőventilátorok futnak
-
Megnövelt alapjárati fordulatszám
-
Az automatikus Stop / Start deaktiválása
-
Az üzemanyag-fogyasztás enyhe növekedése
-
Forró, fanyar illat van a kipufogóról.
-
A motor megjegyzésének módosítása
Ha figyelmen kívül hagyja a dízel részecskeszűrő figyelmeztető lámpáját, és viszonylag lassú, leállítás / indítás mintával halad tovább, a korom 75% körüli mennyiségben felgyülemlik, amikor várhatóan a műszerfalon figyelmeztető lámpák gyulladnak ki. Ezen a ponton önmagában a sebességgel történő vezetés nem lesz elegendő a szűrő kiürítéséhez, és az autót el kell vinnie egy szervízbe „kényszerű” regeneráláshoz.
Kényszerített regenerálás
Ha az aktív regen követelmények nem teljesülnek, vagy ha a koromszint egy bizonyos pontra emelkedik, akkor kényszerített regenerációra lehet szükség. A regeneráció kényszerítéséhez diagnosztikai eszközre van szükség. A jármű további üzemeltetése ebben a szakaszban tönkreteheti a DPF-t és más károkat okozhat.
De még egy kényszerített regen sem fog működni, ha a korom szintje olyan magasra nőtt, hogy elnyomta a DPF-et. Körülbelül 85% -os koromkapacitással a DPF-t vagy el kell távolítani és meg kell tisztítani, vagy ki kell cserélni. Egy új szűrő 5000 dollárba vagy annál többe kerülhet.
Tisztítás
A DPF-et 150–300 000 mérföldenként meg kell tisztítani a felhalmozódott hamu eltávolítása érdekében. Ez a hamu felhalmozódása nem feltétlenül kapcsolódik a regenerálódáshoz, de leggyakrabban a motorolajban lévő szulfátos hamu miatt következik be. A szűrőt akkor is meg kell tisztítani, ha az üzemanyag-befecskendező vagy a turbó probléma szennyeződést okoz motorolajjal vagy nem égett el. Ez a szennyezés elfogadhatatlan ellennyomást okoz.
A DPF tisztításával a DPF szűrő problémamentes maradhat, ami pénztárcakímélőt megoldás egy cseréhez képest.
A Lengyel Autószervízben üzemeltetett Kingkar DPF tisztítógép innovatív megoldás a dízelüzemű járművek összes szűrőjének tisztítására.
Tisztítószeres öblítést és nagynyomású légtisztítást használ felváltva, három kezelést együttesen, így az 100% -ban tisztítható és nem okoz másodlagos elzáródást. Kifogástalan működést biztosít.
A Lengyel Autószervíznél megszokhattuk a mérnöki megoldásokat, amelyek teljesítménye és biztonsága egyenlő mértékű. A KingKar DPF5.0 egy izgalmas megoldás, amely biztonságot nyújt a műhelyünk számára, automatizálást biztosít a termelékenység érdekében, és teljes rugalmasságot biztosít a DPF állapotának tisztán tartásához.
Úgy gondoljuk, hogy sem a biztonság, sem a teljesítmény nem sérülhet!

/Forrás: Kingkar.com/